حل مشکل ترسیم فیبوی لگاریتمی در TradingView

ممکن است شما هم به این مشکل توجه کرده باشید که در حین تحلیل تکنیکال بازارهای مالی و هنگام استفاده از ابزار فیبوناچی retracement در نرم‌افزار آنلاین TradingView، اگر نمودار شما در حالت لگاریتمی باشد، فیبوی شما به حالت حسابی(arithmetic) محاسبه میشود که صحیح نیست. در زمانی که لگاریتمی یک چارت را تحلیل میکنید، فیبوی شما نیز باید محاسباتی لگاریتمی داشته باشد، نه حسابی. این اشتباه محاسباتی شما را در تمامی تحلیلهایتان دچار اشتباهات فاحشی میکند، چه پیرو سبکهای الیوتی و مشابه آن باشید، و چه از تحلیل تکنیکال کلاسیک و پرایس اکشن استفاده کنید، به فیبوناچی و سطوح دقیق آن برای تعیین خطوط احتمالی حمایت و مقاومت نیاز دارید. سایت تریدینگ ویو اگرچه در توئیتر به وجود این مشکل اذعان داشته است، اما هنوز به حل این مشکل نپرداخته است.

اصلاحیه: (ظاهرا تریدینگ ویو اخیرا به حل این مشکل پرداخته و گزینه ای تحت عنوان Fib levels based on log scale را به تنظیمات فیبوها اضافه کرده است اما از این آموزش برای تحلیل نمودارهای بورس ایران در سامانه‌هایی مثل مفیدتریدر، پاسارگاد تریدر و ره‌آورد۳۶۵ که از نسخه های قدیمی‌تر تریدینگ‌ویو استفاده میکنند میتوانید استفاده کنید)

اما راه حل چیست؟

دو راه حل برای این موضوع وجود دارد:

۱-استفاده از ابزار FiboChannel در TradingView به عنوان جایگزینی برای ابزار Fibo Retracement: در این حالت شما میتوانید از فیبو چنل که محاسباتی کاملا spatial دارد استفاده کنید تا خطوط فیبوناچی شما به صورت لگاریتمی محاسبه شوند. وقتی از ابزار fibo retracement استفاده میکنیم، در زمان تعیین سطوح فیبوی یک موج صعودی، از کف به سقف میکشیم، و یا اصطلاحا از swing low به swing high ، اما وقتی از ابزار فیبو چنل به عنوان جایگزین فیبو ریتریس میخواهیم استفاده کنیم، باید به عکس عمل کنیم. در ادامه مراحل این کار را مشاهده میکنید:

مرحله اول – ابزار Fibo Channel را انتخاب کنید

مرحله دوم، اگر قصد محاسبه فیبوی Retracement یک موج نزولی را دارید باید عکس عادت قبلی عمل کنید، یعنی از کف به سقف بکشید. ابتدا اولین کلیک را روی کف موج انجام دهید.

مرحله سوم – کلیک دوم را به طرزی انجام دهید که دو خط روی هم تلاقی کنند.

مرحله چهارم – و در نهایت کلیک سوم را روی سقف انجام دهید.

همانطور که مشاهده میکنید اختلاف محاسبات ابزار پیش‌فرض Fibo Retracement با روش معرفی شده فاحش است، و این اختلاف .در موج‌های بزرگتر و تایم فریم‌های بالاتر میتواند به اشتباهات بزرگی در تحلیل ختم شود.

(خط بنفش ابزار فیبو ریتریس و خط آبی ابزار فیبو چنل است)

تفاوت فیبوی لگاریتمی با حسابی تریدینگ ویو آموزش تحلیل تکنیکال بازارهای مالی

۲- استفاده از اندیکاتورهای زیر به عنوان جایگزین ابزار Fibo Retracement و نیز ابزار Fibo Extension: در این روش از اندیکاتورهایی که فردی به نام آقای احمدی نوشته است میتوانید استفاده کنید. از پویا، آرمان و سهند عزیزم برای معرفی روش دوم سپاسگزارم.

کافیست عبارت LogFibo را در بخش اندیکاتورها سرچ کنید تا به این اندیکاتور دسترسی داشته باشید، بعد از انتخاب آنها، در بخش تنظیمات کف و سقف موج را تعیین کنید تا ترسیم سطوح فیبوناچی انجام شود. این اندیکاتور بعضا نمایش اتوماتیک چارت را به هم میریزد و نیاز به اصلاح دستی اندازه زوم قیمت و زمان خواهید داشت.

ابزار فیبوناچی لگاریتمی اندیکاتور حسابی تریدینگ ویو آموزش تحلیل تکنیکال بازارهای مالی فارکس کریپتو بورس سهام