آموزش الکترونیک-بخش چهارم و آخر

الکترونیک

به دلیل عدم استقبال (!!!) از آموزش هایی که گذاشتم، این آخرین بخش این سری آموزش ها می باشد.

و اما آخرین پیشنهاد های من برای لذت بردن از الکترونیک:

 

با بوردهای آماده و متن باز آشنا شوید!

بوردهای متن باز و آماده ای در بازار وجود دارد که به شما اجازه میدهند بدون اینکه نگران طراحی و جزئیات پیچیده ی الکترونیکی باشید، به پیاده سازی مدارتان بپردازید. بهترین این بوردها به نظر من بورد Arduino است، بوردی که سالهاست امتحان خود را پس داده و کار با آن هم بسیار ساده است! من با این بورد چندین مدار در رابطه با خانه ی هوشمند ساختم و خیلی راضی بودم. بوردهای raspberry pi مدل پیشرفته تری از این سری بوردهای آماده است که برای کارهای حرفه ای تر مناسب است، روی رسپری میتوانید سیستم عامل Raspian که مبتنی بر Debian هست را نصب کنید و یک سخت افزار لینوکسی داشته باشید با کلی قابلیت! به این نوع بوردها بوردهای ارزیابی یا Evaluation board هم گفته میشود. بورد های متن باز یک سری افزونه (Shield) دارند که بر حسب نیاز شما به قابلیت های آن بورد اضافه میکند. بطور مثال اصل یک بورد آردوینو میتواند نقش پردازشگر (CPU) را بازی کند و در کنارش از یک افزونه ی شبکه ی آن برای اتصال مدارتان به شبکه های اترنت استفاده کنید! مایکروسافت هم مدتی است بوردهایی آماده کرده که با دات نت میتوان برای آنها برنامه نوشت، که البته به نظرم قابلیتهایش نسبت به آردوینو و رسپری پای کمتر است و مقایسه شان مثل مقایسه ی ویندوز و لینوکس است!

 

 

وارد جزئیات نشوید!

اگر شما هم مثل من به پروژه های الکترونیکی تان به عنوان یک تفریح نگاه میکنید، و قصد ندارید یک مهندس الکترونیک به تمام معنا شوید، در راهکارهایی که تفریحی پیاده میکنید هم ادای مهندس ها را در نیاورید! 🙂 جزئیات فنی رشته ی الکترونیک مثل اکثر رشته های فنی بسیار زیاد است، بنابر این برای پیاده سازی طرحی که در سر دارید از روش هایی استفاده کنید که افراد زیادی در دنیا آن را پیاده کرده اند و از کار کردن آن بدان طریق راضی اند.

 

 

بیش از حد خرید نکنید!

ذوق و شوق بیش از حد بعضی پروژه های الکترونیکی باعث میشود شما به خرید جمعی وسایل چند پروژه به صورت همزمان بپردازید. این کار اشتباه است! ادوات الکترونیکی خصوصا بوردهای متن باز و آماده گران قیمت هستند و ممکن است بعد از خرید به اطلاعاتی دست یابید که بتوانید پروژه ی دوم و سوم را با راهکاری بهینه تر یا بدون استفاده از ادواتی که خریداری کرده اید پیاده کنید، حتی ممکن است پس از انجام پروژه ی اول اصولا از انجام پروژه های الکترونیکی توبه کنید! بنابر این حد خریدتان صرفا برای یک پروژه ی خاص و با هدف مشخص باشد.

 

 

حوصله داشته باشید!

بدانید که الکترونیک رشته ی آسانی نیست و همه چیز طبق خواست شما و به صورت ایده آل پیش نمی رود، لزوم کسب قابلیت “سر و کله زدن با پروژه” بین رشته ی الکترونیک/برق و رشته های مهندسی کامپیوتر مشترک است، اگر شما جزو انسان هایی هستید که با کوچکترین اشکال یا خطایی در چیزی که میسازید، ناامید میشوید و یا صبر و حوصله ی ساعتها و روزها سر و کله زدن با پروژه تان را ندارید، بیخود پولتان را صرف خرید ادوات یک پروژه ی الکترونیکی نکنید!

 

 

با بنجامین آشنا شوید!

بنجامین یک متخصص الکترونیک/کامپیوتر است که به صورت هفتگی/ماهانه ویدئوهایی را در مورد ساختن یا تغییردادن و سفارشی کردن وسائل و تجهیزات مختلف الکترونیکی/کامیپوتری و یا حتی مکانیکی منتشر میکند. برنامه های او تحت عنوان BenHeckShow از سایت Element14 (جستجو کنید) پخش میشود و من شخصا ایده ها و مطالب زیادی را از آموزشهایش یاد گرفته ام. از آموزش کار با سخت افزارهای مختلف و اصول اولیه الکترونیک و شبکه گرفته تا ساختن یک CNC کامل(!!!) و سفارشی کردن Play Station را میتوانید در آموزشهای او که فکر میکنم از تعداد صد هم تجاوز میکنند پیدا کنید!

 

باور داشته باشید!

پروژه های الکترونیکی میتواند به شما امید و اعتماد به نفس دهد. وقتی ویدئوهای بنجامین را تماشا میکنید و یا وقتی موفق میشوید وسایل برقی خانه تان را از درون موبایل اندرویدی تان کنترل کنید، متوجه میشوید بسیاری از کارهای بزرگی که انجام میشود “نبوغ-بنیان” نیست، بلکه “دانش-بنیان” است! و این باور میتواند به شما کمک کند که متوجه شوید: هر کاری شدنی است، اگر بخواهید(انشاالله)! بالاترین سودی که من از پروژه های الکترونیکی تفریحی بردم فهم همین مطلب بود که پروژه های بزرگ “دانش بنیان” است، و کسانی که کارهای بزرگی انجام میدهند لزوما نابغه نیستند!

3 پاسخ
  1. محمد بیات
    محمد بیات می گوید:

    با سلام آموزشتون رو ادامه بدین- ناظرین بی سرو صدا مثل من هستن که استفاده میکنن و صداشونم در نمیاد
    به امید خــــــــــــــدا

  2. هیوا
    هیوا می گوید:

    مطالب مفید و مختصری نوشتی دوست عزیز،
    چقدر این منابعی که معرفی کردی عالی هستن. چه محتوای عالی تهیه کردن.
    ما چقدر ضعیفیم در این زمینه…
    ممنونم ازت

دیدگاه ها غیر فعال است.