الکترونیک-بخش سوم- معرفی “ساختنی ها”

ساختنی ها روبات

بهترین راه ایجاد انگیزه جهت انجام پروژه های خلاقانه، پیداکردن هدف برای پروژه های الکترونیکی و غیر الکترونیکی شما و در خیلی موارد(از جمله برای خود من) ایجاد این باور که “هر کس بخواهد میتواند!” ؛ استفاده ی خوب و ممتد از سایت اینستراکتبلز (ساختنی ها) است!

 

سایت ساختنی ها خلاقیت

سایت ساختنی ها سایتی است که در آن افرادی خلاق از سرتاسر جهان، بهترین و جالبترین پروژه های خود را در موضوعات مختلف به همراه آموزش ساخت آن پروژه ها به انتشار میگذارند. موضوعات اصلی این پروژه ها به شرح زیر است:
• پروژه های مبتنی بر فناوری –Technology-(مثل پروژه های الکترونیکی، نرم افزاری و … )
• پروژه های کارگاهی –Workshop-(مثل ساخت میز و لوازم زندگی خاص)
• پروژه هایی در حوزه زندگی -Living-(مثل دکور و زیبایی منزل و …)
• پروژه های خوردنی! -Living-(انواع غذا، دسر و …)
• پروژه های تفریحی –Play- (مثل ساخت و توسعه بازی های مختلف یا وسایل بازی خاص)
• پروژه های بیرون از خانه -Outside-(مثل ساخت یا توسعه دوچرخه، اسکیت، قایق و …)

 

از منوی Explore میتوانید به هر کدام از دسته بندی های بالا دسترسی داشته باشید.

سایت ساختنی ها
پروژه ها عموما حاوی عکسها و فیلم هایی هستند که از ابتدای پروژه، که جمع آوری ادوات و وسایل مورد نیاز پروژه است، تا انتهای پروژه، که محصول نهایی است، تمامی کارهای انجام شده را مرحله به مرحله نشان میدهند. با توجه به اینکه خیلی از کسانی که پروژه ها را دنبال میکنند لزوما متخصص نیستند، رسم بر این است که افراد پروژه هایشان را تا حد امکان ساده و قابل فهم توضیح دهند!
مثلا این پروژه (کلیک کنید) ساخت یک تل زنانه را نشان میدهد که لامپ های LED در آن بکار رفته و با حالت رنگین کمانی روشن میشود!

تل زنانه رنگین کمانی
یا مثلا این پروژه (کلیک کنید) خاموش یا روشن کردن یک وسیله الکتریکی مثل یک لامپ را با استفاده از لپتاپ یا گوشی موبایل (از طریق وب سرور) نشان میدهد.

رله کردن وسایل الکتریکی وب سرور
یا این پروژه (کلیک کنید) که خیلی هم ساده است، یک لامپ ساده و زیبا را نشان میدهد که با کابل USB روشن میشود!

لامپ LED کابل USB

 

یا مثلا این آموزش (کلیک کنید) که نحوه ی ساختن یک زنجیر بسیار ساده (تزئینی) از سیم های باریک را نشان میدهد:

FC7OVUOHWQF1GYQ.LARGE
به نظرم هر کسی با هر نوع علاقه ای میتواند از این سایت برای افزایش خلاقیت و آگاهی اش در زمینه ی ساختنی ها استفاده کند، و خصوصا خیلی از پروژه های این سایت برای کسانی مثل من که سررشته ای اصولی از الکترونیک نداشتن یا ندارند، خیلی مفید هست، لذا به شما اکیدا توصیه میکنم مثل من هر روز یا حداقل هر چند روز یکبار به این سایت سر بزنید و پروژه ها را مرور کنید، و مهمتر اینکه پروژه ی مورد نظرتون رو انتخاب کنید و اون رو بسازید! پروژه هایی که با لقب Featured نشانه گذاری شدند، عموم پسند هستند و ترکیب ساخت و دسترس پذیری مواد اولیه ی اونها باعث شده اکثر افراد اونها را بپسندند، و در نتیجه افراد بیشتری این پروژه رو انجام دادند و تجاربشون رو بعضا در نظرات منعکس کردند، لذا بیشتر دنبال این پروژه ها باشید.

نظرات شما میتواند کیفیت مطالب مرا بالا ببرد!