دنیای جذاب الکترونیک – قسمت دوم

الکترونیک

قدم اول: شناخت ماژول ها

ماژول ها را از طرق مختلفی می توان شناخت، با توجه به عدم دسترسی ام به مراجع دانشگاهی، راهی که پیدا کردم آشنایی با انواع ماژول ها از زبان فروشنده است! فروشنده های ماژول های الکترونیکی، بعضی اوقات بهترین توصیف کنندگان آنها هستند، و نیز به این دلیل که دوست دارند شما را به خرید آن ماژول ها ترغیب کنند، بعضی اوقات بهترین آموزش دهندگان نحوه ی استفاده از آن ماژول ها هستند!

 

ماژول های الکترونیکی

ماژول های الکترونیکی

 

 

 

چرا باید ماژول ها را بشناسم؟
به این دلیل که شناخت ماژول ها شما را با توانایی های خودتان در حوزه ی الکترونیک آشنا میکند! برای مثال وقتی متوجه میشوید ماژولی به راحتی اطلاعات دمای محیط را در اختیار شما میگذارد، به فکر تولید یک دماسنج دیجیتال یا سیستم اطلاع رسانی حریق برای منزلتان می افتید!

ماژول های الکترونیکی

ماژول های الکترونیکی

 

 

بهترین مراجع شناخت ماژول ها
با توجه به اینکه (متاسفانه) اکثر ماژول ها وارداتی هستند، بعضی سایت های خارجی بهترین منابع اند، اما سایتهای فارسی وطنی هم هستند که بعضا توضیحات و آموزشهای خوبی نسبت به ماژول ها و کاربردشان آورده اند.توصیه ی من بررسی و مطالعه سایت های فارسی-در وهله ی اول- و تکمیل اطلاعاتتان از سایتهای خارجی اند. بهترین مراجعی که من پیدا کردم، سایت های زیر اند:

  • فروشگاه آفتاب رایانه : این سایت با توجه به اینکه به یک انجمن نیز متصل است و بعضا آموزش های بعضی ماژول ها و برد ها را در خود دارد، یکی از سایت های خوب برای شروع است! قیمت های این سایت بروز است و من به دفعات از آن خرید اینترنتی داشته ام.
  • ایران میکرو : این سایت هم از سایتهای خوب و بروز است، با این تفاوت که بعضی قیمتهای آن بروز نیست!
  • سایت های تخصصی الکترونیک: کافی است در اینترنت جستجو کنید : ماژول های الکترونیک! انجمن ها و سایت های مختلفی را در این زمینه خواهید دید!
  • SparkFun: این سایت یکی از بهترین سایتهایی است که در زمینه الکترونیک و روباتیک دیده ام. آموزشهایی از سطوح ابتدایی تا پیشرفته و توضیحات کامل و جامع در مورد تک تک ماژول ها و قطعات و … از خصوصیات این سایت است. به نوعی میتوان گفت سایتی جامع و کامل برای یادگیری شماست!
  • MouserElectronics : این سایت هم دسته بندی ها و بعضا آموزش های خوبی دارد، از منوی بالا بر طبق کاربرد(application) میتوانید مقالات و محصولات و … مربوطه را مشاهده کنید.

 

 

قدم دوم: پیدا کردن هدف اولین پروژه!
هدف پروژه های شما بسیار بسیار مهم است! اگر هدف ثابت و مشخصی نداشته باشید، صرفا به خرید ماژول ها می پردازید و در آخر میبینید با کلی هزینه، هنوز هم عملا چیزی نساخته اید! در ضمن داشتن یک هدف، میتواند به شما انگیزه ی ادامه ی راه بدهد.

 

هدف از کجا بیاورم؟!!
به نظر من بهترین راه، نگاهی به کارهای دیگران است، و بهترین راه این کار استفاده ی خوب و ممتد از سایت اینستراکتبلز (ساختنی ها) است!
در ادامه به امید خدا به معرفی آن سایت خواهم پرداخت.