ورود به دنیای جذاب الکترونیک – بخش اول

الکترونیک

وقتی کسی در غیاب شما وارد اتاقتان می شود شما با پیامکی، هر کجا که باشید با خبر میشوید!

•لامپ اتاقتان را با لبتاپ تان خاموش و روشن کنید!

•وسایل برقی خانگی را با گوشی هوشمند خود کنترل کنید!

•آب و گاز منزلتان را از طریق اینترنت قطع و وصل کنید!

قصد دارم طی یک سری مقالات، تجربه ها و آموخته های خودم در زمینه ی الکترونیک و روباتیک را که به تدریج در حال افزایش آنها هستم را به علاقه مندان آموزش بدهم. اگر به موضوعاتی که در بالا آنها را شمردم علاقه مندید، احتمالا این سری مقالات هم برایتان جذاب خواهد بود. من دوست دارم بیشتر از اینکه جزء به جزء مطالب را اینجا توصیف کنم، و به قولی به شما “ماهی” آماده بدهم، به شما ماهیگیری یاد دهم! بنابر این، منتظر یک آموزش به سبک “مرحله به مرحله” نباشید! ضمنا، همانطور که من تاکنون تفریحی در زمینه الکترونیک کار کرده ام، این سری آموزش ها هم بیشتر به درد کاربردهای تفریحی میخورد، اگرچه بخش های مهمی از مسیر ساخت بسیاری از محصولات این آموزش ها با مسیر ساخت یک محصول صنعتی و حرفه ای یکسان است.

 

برای شروع به چه چیزی نیاز داریم؟

هدف! انرژی! همت!

 

مقدمات الکترونیک

اگر با مقدمات الکترونیک آشنا نیستید، باید کمی قبل از ادامه ی خواندن این آموزش ها در مورد آن مقدمات مطالعه کنید، کافی است بدانید مقاومت، ترانزیستور، IC، خازن، رله، دیود و … چیست و هر کدام چکار میکنند، چطور مدلهای مختلف آنها را از هم تشخیص بدهیم و … . در مورد اینکه آنها را چطور و از کجا تهیه کنیم بعدا توضیح میدهم! کافیست در گوگل جستجو کنید: آموزش الکترونیک، یا آموزش الکترونیک برای مبتدیان!

 

ماژول ها

ماژول ها جزئی از کل مدار یا محصول شما هستند! یعنی مثلا برای اینکه یک لامپ را با لپتاپ کنترل کنید، ممکن است به چندین ماژول احتیاج داشته باشید و با اتصال درست آنها، میتوانید به خلق یک کاربرد جدید از آن مجموعه ماژول ها بپردازید. در واقع بخش اعظمی از دانش شما در حوزه ی سخت افزاری را شناخت شما از همین ماژول ها و کاربرد آنها و نحوه ی اتصال و ارتباط با آنها تشکیل میدهد. باقی دانش شما میتواند دانش نرم افزاری شما باشد که چطور یک ماژول از محصولتان را برنامه ریزی کنید تا به کاربرد مطلوبتان برسید! برای اینکه با ماژول ها بیشتر آشنا شوید، چند عدد از آنها را آورده ام:

 

ماژول سنسور حضور: این ماژول کارش این است که حضور شیء/شخص را در محیط پیرامونش تشخیص میدهد و به شما (یا ماژول های دیگر) خبر میدهد! در ساختمانهایی که لامپ های راهرو ها بلافاصله بعد از ورود شما روشن میشوند، از این ماژول استفاده شده است!

ماژول PIR

ماژول PIR

 

ماژول سنسور رطوبت: میزان رطوبت محیط پیرامونش را اندازه میگیرد!

ماژول رطوبت

 

ماژول رله ۲۴۰ ولت: رله نوعی قطع و وصل انجام میدهد، میتوانید با فرمان دادن به این ماژول، وسیله ی الکتریکی متصل به این ماژول را (مثلا یک لامپ) را خاموش و روشن کنید!

ماژول رله

ماژول رله

منتظر مقالات بعدی باشید!